…skratka, ktorá znamená “urob si sám”. A pokiaľ ide o kapely, ich vybavenie, nástroje alebo v tomto prípade o festival, je pravdepodobne lepšie urobiť si čo najviac sami. Dokonca aj v prípade malého festivalu (napríklad 5 kapiel počas jedného dňa) sa môžeš ocitnúť v situácii, keď budeš musieť kontaktovať zvukárov, pódiových technikov, dodávateľov jedál a podobne. Samozrejme, že náklady nemôžeš znížiť odkiaľkoľvek, pretože ak to urobíš zle, môže sa niečo strašne pokaziť. Ak to však dokážeš, môže to byť to najmúdrejšie, čo môžeš pre svoj festival urobiť. Pozri si festival Obscene Extreme v Českej republike. Začalo to v podstate ako žart, ako narodeninová udalosť pre (predpokladám, že relatívne bohatého) metalového fanúšika. O dvadsať rokov neskôr je to jeden z najznámejších malých festivalov, ktorý hostí mnohé veľké mená extrémneho metalového žánru. Ghoul, Napalm Death, Gutalax sú len niektoré z mien, ktoré vystúpili. Začalo to ako malé podujatie s miestnymi kapelami, ktoré hrali pre pár ľudí, ktorí sa chceli zabaviť na párty. Teraz sa stal jedným z najobľúbenejších undergroundových podujatí roka, ktoré sa už možno ani nepovažuje za underground. Ide o to, že organizátori boli jednoducho fanúšikovia, ktorí sa dali dokopy, oslovili miestnych partnerov pre najdôležitejšie časti festivalu a zvyšok si zabezpečili sami, takže podujatie si zachovalo svoj DIY charakter.
Ďalším dôvodom, prečo si myslíme, že DIY môže byť najlepším spôsobom organizácie niektorých aspektov vášho festivalu, je skutočnosť, že niektoré z veľkých reklamných spoločností ťa pokúsi okradnúť. Stalo sa napríklad, že reklamná spoločnosť sľúbila mimoriadne rozsiahlu a honosnú reklamnú kampaň na nadchádzajúce podujatie prostredníctvom platforiem sociálnych médií, ako sú Facebook, Twitter a Instagram. Išlo o plážový koncert rôznych indie kapiel na miestnom mieste, kde sa konal veľký festival. Namiesto toho, aby sa reklamou zaoberala sama, zadala túto službu partnerovi, ktorý sa bežne zaoberá reklamou prostredníctvom online médií. Táto tretia strana si teda za služby účtovala príplatok, aby získala podiel, ale čo je najhoršie, reklamná spoločnosť nemala písomný súhlas organizátorov podujatia s poskytnutím ich osobných kontaktných údajov tretej strane. Keď sa organizátori dozvedeli o celej schéme, celá vec vybuchla; zrušili zmluvu, podujatie bolo na ceste, a keďže z ich strany išlo o povinný poplatok, prišli o peniaze napriek tomu, že reklamná spoločnosť situáciu zle vyriešila. Podrobnosti sa riešili na súde, niekoľko mesiacov po udalosti.
Nie je žiadnym prekvapením, že v súčasnosti sa mnohé (presnejšie asi väčšina) kapeli rozhodli priniesť si vlastných zvukárov a ďalší personál. Sú to ľudia, s ktorými denne pracujú, sú finančne životaschopnejší a na 100 % rozumejú potrebám kapiel. Stačí si spomenúť na festival Athens Open Air v roku 2004. Zvukové skúšky sa začali neskoro kvôli problémom s reproduktormi, pódium bolo príliš malé, majiteľ Omicron Music si najal svojich priateľov, aby vyzdvihli kapely z letiska (namiesto toho, aby tam išiel sám), neboli tam toalety, zvuk bol naozaj hrozný, dokonca aj keď na pódiu vystúpil headliner Mötörhead. Pre všetkých to bol strašný zážitok.
Ak si nie si istí, ako zorganizovať podujatie, určite sa poraď s profesionálom, ale určite najprv vyskúšaj cestu DIY (urob si sám), ušetríš si veľa peňazí a starostí.