…bude otázka, na ktorú nebudeš musieť odpovedať, ak budeš robiť veci správne a urobíš si dobré meno. Pamätám si, že keď som študoval v Anglicku (hudobná produkcia a marketing), nadviazal som kontakty s vtedajším šéfom DiDi Music v Grécku Nikosom Lorisom. Hľadal ľudí (ktorí by pre neho mohli byť “na voľnej nohe”), ktorí hľadali nové horúce mená na heavy metalovej scéne, aby ich pozval ako predskokanov väčších kapiel. V tom čase (presnejšie pred 20 rokmi) bola spoločnosť DiDi Music obrovská a jej sila sa zvyšovala. Už predtým vytvorili festival Rockwave a v priebehu rokov hostili mená ako Iron Maiden, Metallica, U2, Pink Floyd a Arctic Monkeys – to je len niekoľko mien, ktoré boli headlinermi ich podujatí. Preto som hľadal nové, skvelé mená, ktoré by si radi zahrali na niektorom z nadchádzajúcich festivalov. Pamätám si, ako som sa s kamarátmi schladil, keď mi došlo, že je sobota a v Lamplighters (pravdepodobne najlepšom rockovom klube v celom Leicesteri, s možnou výnimkou Charlotte) má okolo deviatej večer vystúpiť živá kapela. Mali sme pravdu. Počas vystúpenia headlinera “Slavestate” thrashmetalovej show, ktorá síce bola silná, ale na získanie si davu príliš nepomohla – hrala miestna gothic/traditional metalová kapela s naozaj podmanivým zvukom a štýlom. Tak som ich oslovil a ponúkol im sponzorskú zmluvu, aby mohli hrať v Grécku, pričom by im zo zmluvy odpočítali určitú sumu a zvyšok by bol ich. Vo všeobecnosti to išlo dobre.

Tento druh dohody však môže dobre fungovať pre menšie kapely, ktoré bojujú o zmluvu. Takto môžu prijať sponzorstvo festivalového bannera a v istom zmysle pre nich “pracovať” Zo zmluvy dostanú viac, ale ich meno je trochu spojené s menom promotéra, pretože boli “jeho vynálezom”. Väčšie mená majú pravdepodobne vlastného sponzora, často je to ich nahrávacia spoločnosť alebo niekto z produkčného tímu. Rovnako ako športovci (alebo možno by som mal povedať superšportovci, napríklad zlatí medailisti a ďalší), ktorí sa zúčastňujú na veľkých podujatiach, nosia na svojom oblečení meno a logo svojho sponzora (ktorých môže byť často viacero). Michaela Jordana tak sponzorovala spoločnosť Nike za milióny, Schumachera spoločnosti Marlboro a Shell a bojovníkov UFC spoločnosť podľa ich výberu (aspoň pred dohodou s Reebokom!).

Takže otázka za 6 miliónov dolárov znie, čo je dobrá sponzorská zmluva, či už ide o kapelu, v ktorom hráš, alebo o podujatie, ktoré chceš zorganizovať. No, publicita a dobré meno. A to, čo ti tieto dve osoby môžu dať, môže byť len výsledkom tvrdej práce a odhodlania. Rím nebol postavený za deň. V čase svojej najväčšej slávy (dnes už skrachovanej) mala spoločnosť DiDi Music vo svojom životopise viac ako 10 sponzorov zo všetkých oblastí každodenného podnikania. Spôsob, akým začali, je dobrým návodom na dobrý začiatok: najprv oslovili miestne podniky a požiadali ich, či by za malý poplatok nepoužili ich logo na plagátoch miestneho festivalu. Typická reklama na nízkej úrovni. Miestny podnik bol teda propagovaný, miestni obyvatelia poznali logo, a tak ho považovali za niečo dobré pre miestnu komunitu a hospodárstvo a boli presvedčení, že sa podujatia zúčastnia. Podniky sa medzi sebou rozprávajú a šíria informácie. Takže meno sa rozrastá. A vieš, že tieto podniky nemusia priamo súvisieť s hudbou, vlastne vôbec nemusia súvisieť s umením. Môže to byť miestna pekáreň, automechanik, dokonca aj obchod na rohu alebo bistro. Čím populárnejší budeš, tým viac sa bude niekto spájať s tvojim menom a bude chcieť vidieť tvoje logo na svojich billboardoch. Vybav sa teda primeraným počiatočným rozpočtom, starostlivo naplánuj svoje kroky a začni podnikať. Dobré PR oddelenie ti v tomto smere určite pomôže, ak máš prostriedky na jeho udržiavanie.