Ak máš čas, vygoogli si “Fyre festival disaster”, alebo dokonca “Tanacon” a nájdeš pred
sebou niekoľko veľmi zaujímavých (a zábavných) katastrofických udalostí. Tieto katastrofy sa pripisujú najmä veľmi nedbalej (alebo neexistujúcej) organizácii, veľmi zlým rozpočtom, ktoré viedli k obmedzeniu rôznych sektorov festivalu, a samozrejme chamtivosti. V týchto prípadoch bolo na vine najmä veľmi málo času, ktorý bol k dispozícii pred dohodnutým termínom festivalu, pravdepodobne preto, že chceli mať koncert pod záštitou väčšieho podujatia (a získať tak naň určitý vplyv) alebo aby festival stihli urobiť včas, pred letom, pred príchodom septembra (a chladnejšieho počasia).
V prípade festivalu Fyre bolo tým, ktorí si rezervovali vstupenky približne mesiac pred začiatkom festivalu, oznámené, že okrem ubytovania pri mori dostanú počas trvania festivalu trikrát denne bezplatné jedlo. Išlo o to, že “ubytovanie” bolo jednoduchý (niekedy príliš malý) stan postavený na pláži a “jedlo” bola plastová škatuľa s niekoľkými krajcami chleba, paradajkami a trochou mlieka vo vnútri. Od festivalu, ktorý sa koná na súkromnom ostrove a na ktorom vystupujú najznámejší svetoví dídžeji, by si očakával niečo lepšie, však? To si mysleli aj účastníci. Z pohľadu organizátorov, ak na viacdňový festival príde veľa ľudí (možno tisíce), určite má zmysel mať jednoduché, základné jedlo, ktoré ich nakŕmi, ale zároveň by sa mal nachádzať v blízkosti mesta alebo dediny, aby ľudia mali možnosť vybrať si niečo iné na jedenie. Alternatíva stravovania vonku bude drahšia, preto by bolo dobré ponúknuť aspoň nutrične vhodné jedlo namiesto niečoho, čo vyzerá ako väzenská dedina! Spôsobom, ako to urobiť, môže byť kontaktovanie profesionálnej cateringovej spoločnosti alebo pekárne, ktorá dokáže uspokojiť potreby daného počtu ľudí. Pekáreň môže mať obmedzené zásoby potravín, ale aspoň dostaneš slušnú kvalitu, a nie cateringovú spoločnosť, ktorá dodáva výrobky, ktoré sú už dlho na pultoch malého supermarketu. Ďalším riešením by bolo mať “mix-and-match” súbor potravín od rôznych dodávateľov; to by prinieslo rozmanitosť, ktorá by mohla byť pre ľudí zábavná a zaujímavá – ale aj drahšia.
To, čo sa stalo v Tanacu, sa dá opísať len ako všetko, čo sa pokazilo. Ak si známy
youtuber/influencer, ktorý ponúka mesiace objednávkových kupónov, zliav a exkluzivít, tvoje
publikum by očakávalo aspoň nejakú kvalitu toho, čo ponúkaš. Najmä ak organizuješ podujatie s nie príliš lacným vstupným. Takže keď sa Tana Mojo rozhodla zorganizovať stretnutie a privítanie len niekoľko týždňov pred dátumom podujatia, vedela, že má problém. Ľudia stáli vonku na páliacom slnku celé hodiny, pretože sa tam objavilo príliš veľa ľudí, neexistoval žiadny normálny spôsob, ako dostať ľudí dovnútra a von z podujatia, neobjavili sa tam všetky sľúbené celebrity, sľúbená taška s darčekmi bola len plastová taška plná nálepiek, kľúčeniek a 10 % zľavy na nekvalitné výrobky. Mnohí ľudia nemohli počuť organizátorov kvôli problémom so zvukom. Celé to utrpenie, aj keď neukončilo jeho kariéru, rozhodne poškodilo Tanasovu povesť. Z toho vyplýva, že skôr, ako sa rozhodneš zorganizovať podujatie, musíš mu venovať veľa času a zvážiť blaho a bezpečnosť účastníkov. Ak očakávaš 100 ľudí, pre istotu počítaj so 150 osobami. Ak sa dvere otvárajú o 12. hodine, buď pripravení o 11. hodine, aby si sa mohol pokryť meškanie na poslednú chvíľu. A neboj sa trochu vyšších nákladov, ešte nikto sa nesťažoval, že je výrobok alebo služba príliš dobrá 🙂